søndag 26. oktober 2008

Ups! Samlerhuset gjør det igjen!

Samlerhuset har for lengst etablert seg som en storselger av minnemynter. Gjennom mange år har de utviklet sine produkter, og at det har vært en suksess er det ingen tvil om. Samlerhusets spesialitet er å selge sett av tilfeldig utvalgte mynter til høye priser. Settene selges som abonnementsordninger der kundene mottar en mynt med jevne mellomrom. Etterhvert som boksene fylles opp får kundene følelsen av å sitte med en komplett samling. Kundene er ofte uvitende om hvilke mynter som hører til samlersettene, og kan derfor bare i liten grad selvstendig undersøke om de kan få myntene billigere andre steder.


Kvalitet er en av de viktigste kriteriene for å verdsette en mynt. To identiske mynter kan ha en markedspris på 100 kroner eller 1000 kroner alt etter hvilken kvalitet de er i. God kvalitet er mer ettertraktet og mer verdt, dårlig kvalitet er mindre ettertraktet og mindre verdt. Samlerhuset har tidligere vært i søkelyset for sine annonser, og det er beklagelig at vi atter en gang må trekke fram en villedende annonse fra dem.


På sine nettsider tilbyd nå Samlerhuset et abbonement på ”verdens vakreste og viktigste sølvmynter.” Som et introduksjonstilbud får kundene tilbud om minnemynten som ble utgitt til grunnlovens 100-års jubileum i 1914: Mor Norge 2-kronen. Det er etter Samlerhusets vurdering en mynt som ofte regnes ”som Norges vakreste sølvmynt.” Annonsen er illustrert med en usirkulert eksemplar av mynten. Prisen på sølvmynten er 650 kroner, men i annonsen lover Samlerhuset ikke annet enn en mynt i ”god samlerkvalitet”.


Hadde kundene virkelig fått en usirkulert Mor Norge 2-krone, så hadde dette vært et godt tilbud. Slike usikulerte mynter kan bli solgt for 2000 kroner på offentlig auksjon. Et lett sirkulert eksemplar koster selvsagt langt mindre. Så lenge Samlerhuset illustrerer annonsen med et nær feilfritt eksemplar av mynten er det umulig for kundene å vite hva de faktisk får i posten.


Samlerhuset har tidligere illustrert tilbud med mynter i virkelig flott kvalitet. Det har vært med på å skape et inntrykk av at de myntene de mottar faktisk er gode kjøp. Jeg vil likevel regne det som gitt at ingen kunder får tilsendt en mynt verdt 2000 kroner om de tegner abbonement på ”verdens vakreste og viktigste sølvmynter.” Var det noen som nevnte villedende reklame? Kanskje forbrukermyndighetene kan svare på det?

Ingen kommentarer: