lørdag 18. februar 2012

Et skattefunn på nettauksjon

Auksjoner på internett kan være veldig spennende. Hundretusenvis av mynter, medaljer og sedler selges hver eneste dag verden rundt. Alt er tilgjengelig for alle med internettilgang.

Man skulle tro at det ikke lenger var mulig å gjøre gode kjøp på internett. Alle har jo tilgang, så alle har jo sjansen til å by? Men, neida. Det skjer at noe glipper gjennom. Jeg fikk et tips om denne medaljen. Den dukket opp på en skandinavisk nettauksjon, og jeg ble alene om å by på den. Utropsprisen var meget beskjeden og jeg var forberedt på å gå langt for å skaffe meg medaljen. Det slapp jeg, og det er jeg glad for. Det er en meget sjelden medalje. Så langt kjenner jeg til bare to omsetninger på auksjon; ett veldig fint eksemplar som ble solgt for 6000 kroner og et annet slitt eksemplar som gikk for 1450 kroner. Dette er det tredje kjente eksemplaret av arten.

17. mai-medaljer var en gang svært populære i Norge. Det ble solgt 100 000-vis i Kristiania helt fra 1881 til 1920. Det var en fin 17. mai-dekorasjon, men den er nå mer eller mindre glemt. De som ikke har glemt dem er samlere. Disse medaljene var ofte produsert i billige metaller som aluminium og gylt bronse, og ble gjerne solgt av visergutter på gata for noen øre stykket. Hvert år ble det laget nye medaljer med patriotiske motiver. Selv om det ikke ble laget noen medalje i krigsåret 1918 (da feiringen av 17. mai var meget dempet), så var det ofte konkurrerende medaljer. Det ble laget medaljer for den vanlige 17. mai-feiringen, og for stemmerettstogene. Noen kjøpmenn spekulerte også i medaljeinteressen, og de fikk laget medaljer i utlandet for å selge dem i Norge. I alt kjenner vi til minst 128 ulike medaler, utgitt fram til 2011. De aller fleste ble laget før 1920.

Den medaljen jeg sikret meg er antagelig laget for norsk-amerikanere. Det er måten "mai" er skrevet på som avslører den: "MAY". Vi vet at 17. mai-feiringen er viktig i USA, og da medaljen ble utgitt feiret Grunnloven 75-års jubileum. Den ble preget i tinn, og hullet ble laget for å sy den på et bånd.

Hvor mange flere slike medaljer som vil bli funnet på nettauksjoner er ikke sikkert. Nordmenn har samlet 17. mai-medaljer i 100 år, men det har dukket opp svært få eksemplarer av denne medaljen. Et artig funn.

Du kan lese mer om 17. mai-medaljer her: Kjetil Kvist: Katalog over 17. mai-medaljer (pdf).

1 kommentar:

Myntsamler sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.